ماسکی برای نامرئی کردن یک رویداد در زمان
بچه های زمانی
کانون پایداری بچّه های نمونه زمانی
نگارش در تاريخ دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, توسط علی فرج زاده

به گزارش خبرگزاری مهر، نامرئی کردن اجسام، کاری متفاوت از کاری است که دانشمندان کرنل موفق به انجام آن شده‌اند. این محققان ابداعی کرده‌اند که می‌تواند دیدن کل یک رویداد را غیر ممکن سازد، در واقع این محققان نقابی برای زمان ساخته اند.

به این شکل، برای مثال نگهبان یک موزه؛ ورود یک سارق به موزه، ربودن یک اثر هنری ارزشمند و خروج سارق از موزه را نخواهد دید، در واقع تنها دزد نامرئی نخواهد شد، بلکه کل فرایند سرقت تابلو از موزه نامرئی خواهد شد. البته آنچه محققان کرنل انجام داده‌اند در مقیاسی کوچکتر از رویداد و زمان است و رویداد مورد نظر مدت زمانی کوتاهتر از یک پلک زدن دارد.

محققان با کمک پوشش ابداعی خود توانستند رویدادی که در مدت زمان کوتاهتر از 40 تریلیونیوم یک ثانیه رخ داد را پنهان کنند. رویدادها به واسطه رسیدن نور به چشم انسان دیده می‌شوند و معمولا نور به صورت جریانی مداوم به چشم انسان می‌رسد. در مطالعه‌ی جدید؛ دانشمندان توانسته‌اند در روند این جریان مداوم وقفه‌ای ایجاد کنند. آنچه دانشمندان تغییر داده‌اند مکان جریان نور نیست، بلکه سرعت پرتوهای نوری است که به این شکل ابعاد زمان و نه فضا را تغییر می‌دهند.

با این کار دانشمندان در واقع بخشی از یک ثانیه از تاریخ را ویرایش کرده یا پاک می‌کنند. در این شیوه نور تجزیه شده و سرعت بخشی از آن نسبت به بخش دیگر بیشتر می‌شود، به این شکل شکافی در پرتو نور ایجاد می‌شود و رویدادی که در این شکاف رخ دهد، هرگز دیده نخواهد شد.

عملکرد پوشش زمان

به گفته "الکساندر گائتا" مدیر دانشکده‌ی فیزیک مهندسی و کاربردی کرنل، این تکنیک مانند ایجاد یک حفره در زمان است و به این شکل کسی از رویدادی که رخ داده آگاه نخواهد شد. همه‌ی اینها در پرتوهای نوری رخ می‌دهند که سریعتر از قدرت دید انسان حرکت می‌کنند.

با استفاده از فیبرهای نوری و با حرکت نور درون فیبری باریکتر از موی انسان، حفره‌ای در زمان ایجاد می‌شود. دانشمندان پرتو نوری را می تابانند و سپس با استفاده از دیگر پرتوها لنز زمانی به وجود می‌آورند که نور را به دو پرتو با سرعت‌های مختلف تجزیه می‌کند و به این شکل این دو پرتو به واسطه‌ی تفاوت سرعتی که دارند؛ اثر نامرئی شدگی را ایجاد می‌کنند.

این اولین باری است که دانشمندان توانسته‌اند یک رویداد را در زمان نامرئی کنند. گائتا معتقد است می‌تواند میزان دوام این پوشش زمانی را به یک میلیونیوم و شاید یک هزارم ثانیه برساند، اما دیگر دانشمندان می‌گویند ایجاد وقفه‌ای یک ثانیه‌ای؛ به ماشینی نیازمند خواهد بود که طولی برابر 29 هزار و 933 کیلومتر داشته باشد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، چنین ابداعی می‌تواند در افزودن بسته‌ای از اطلاعات به جریان پر سرعت اطلاعات؛ کاربرد داشته باشد، بدون اینکه در جریان حرکت اطلاعات اخلالی ایجاد شود، با این همه درصورتی که از چنین فناوری در زمینه ویروس‌های رایانه‌ای استفاده شود، فاجعه به بار خواهد آمد.

 

منبع://http://www.portal.gaj.ir